Minimuffins

Idag skulle jag få besök av nästan hela släkten (6st) eftersom jag råkar fylla år i veckan. Så då var det ju bäst att man började baka, så man hade något att bjuda på. Köpte alla ingredienserna igår för att göra en tårta: tårtbottnar, jordgubbar och grädde. Marsansåspulver hade jag redan hemma. Sen i morse då jag skulle mosa sönder jordgubbarna så kom jag på att jag lika gärna kunde använda stavmixern, för då skulle det gå fortare. Sagt och gjort. Men det borde ha varit osagt och ogjort. Jag skulle ju bara ha tagit ut bären och lämnat kvar all bärsaft i påsen, för det blev typ soppa av det hela. Då försökte jag med potatismjöl för att få det tjockare, men istället blev det bara äckligt grynigt. Så då var det bara att cykla tillbaka till affären och köpa en ny påse med frysta jordgubbar. Och så hem och tina upp den. Sen så mosade jag dom med en gaffel och sila sen allt för att få bort all saft. Sen mosade jag även in en liten banan. Och det blev riktigt bra! Mormor tyckte den smakade bra, för den var inte för söt. Och då tyckte jag ändå att marsankrämen blev gode söt. Men men, nästan hela tårtan och fikat gick åt.


Bakade även minimuffins i morse, för jag tror det blir för mycket med både en stor cupcake och tårta. Så jag gjorde helt enkelt minimuffins, vilka blev goda även dom. Använde mig av  det gamla välbeprövade chokladcupcakes-receptet. Men så hade jag köpt en Centerrulle, så jag la en Center i varje form och så smeten över. Och dom blev goda. Lite knaprig botten, men så blir det ju alltid då man bakar med toffee/kola godis. OBS! Grädda dom i ca 10min, och inte 20 min som det står i receptet. Ju mindre formar, ju fortare går det.







Jag serverade inte muffinsarna med dekorationerna, utan jag la bara på dom då jag tog korten. Dom skulle ha sett så tråkiga ut annars.


Tips: Eftersom jag inte hade någon muffinsplåt för minimuffins, så använde jag två formar till varje, dom blir lite stadigare då. När dom är gräddade är det bara att ta bort en form. I vissa av Centermuffinsarna bubblade lite toffee ut, och då var det praktiskt med två formar. När jag tog bort en form så var det inge kladd kvar. Det blev ju snyggare så.

Kommentarer
Postat av: Malin

Ser riktigt gott ut! Och du fick tag i centerRULLE, finns ju knappast i affärerna längre! Bara centerrutor så att säga. Kul att du gillade dansen, för det gör jag! Finns ju en dans för varje årskurs ingenjörer om man känner för att lära sig fler!

Och så ser ni till att hälsa på mig!

2008-11-11 @ 17:12:31
URL: http://hejpappa.webblogg.se/
Postat av: Zara

Du är så duktig på att baka Lotta!!=) Man skulle haft ork själv... haha ;P

2008-11-12 @ 19:06:26
Postat av: Lotta

Malin: Ja, det är väl klart att Centerrullarna finns kvar i affärerna. Uppsala och Piteå är för modernt för rullar, det är inte Älvsbyn =P Och jag lovar att komma och hälsa på nångång, men alla kan ju inte komma första terminen heller! Du har ju 10 terminer kvar! Gud va 10 terminer lät mycket. 5 år låter kanske mindre?



Zara: Ska du säga som jämt bakar bullar! Jag vill ha en lussebulle snart, och så glömde du anisbockarna här från mamma (till Johan) =P

2008-11-15 @ 14:39:28
URL: http://idol2008.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0