Vaniljäppelkaka

Igår på blåset så fick jag det här receptet av den trevliga saxofonisten som jag ävenhar fått låna The Network Cookbook av. Och det lät så himla gott så jag var tvungen att bjuda hit någon så jag fick prova baka den! Och självklart ställer mina bröder och svägerskan upp!
På receptet stod det att den blir godare med päron i, så jag testade det istället för äpplen. Och visst blev den god! Riktigt, riktigt god! Jag skulle ha kunnat ha i den 5 minuter extra, men den verkade klar då jag stack i den. Men vaniljkrämen kanske gör den extra kladdig i.

Deg

175 g margarin
4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl socker
2 st ägg

1. Blanda alla ingredienser i en matberedare. Han man inte det så går det bra med elvisp.
2. Mjöla händerna och tryck ut halva degen i en springform (form med löstagbar botten). Det är viktigt att mjöla händerna, för degen är riktigt kladdig.
3. Ställ formen och resterande deg i kylen.

Vaniljkräm

1 dl mjölk
1 dl grädde
1 st äggula
1 msk maizena majsstärkelse ( jag tog potatismjöl, och det verkade då funka lika bra)
1 msk socker
0,5 msk vaniljsocker

1. Blanda alla ingredienser utom vaniljsockret i en kastrull.
2. Sjud krämen under omrörning tills den tjocknar, det får inte koka.
3. Låt svalna.
4. När krämen svalnat blandar ni ner vaniljsockret.
5. Bred nu ut vaniljkrämen i botten på pajen.

Fyllning

4 st äpplen eller päron. Jag tror inte man behöver så mycket, men man får väl prova sig fram.

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skala, kärna ur och skär frukten i klyftor.
3. Lägg dom på vaniljkrämen
4. Rulla av resterande deg längder som du sedan lägger som ett galler över hela pajen
5. Grädda i ca: 40 min på nederska falsen.
6. Pudra över lite florsocker innan servering. Serveras ljummen.





(Ja, det är bilder på samma sorts kaka, men från två olika bak.)

Vet inte om man ska servera någonting till, eftersom det redan är vaniljkräm i pajen. Jag vispade lite grädde till, men man kan säkert byta ut grädden mot glass, eller bara äta pajen som den är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0