Spöklik kladdkaka

Nu har jag bakat kladdkakan jag pratade om igår. Och här kommer receptet, som förmodligen redan alla har ett av.

Kladdkaka

2 st ägg
3 dl socker
1,5 dl mjöl
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g margarin

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält margarinet.
3. Rör eller vispa lätt ihop ägg och socker. Inte för mycket, då blir den mindre kladdig.
4. Blanda i alla torra ingredienser och rör ihop.
5. Tillsätt det smälta margariner och rör till en slät smet.
6. Använder man sig av en springform smörar man den litegrann innan man häller i smeten. Använder man en folieform, som jag gjort idag) behöver man inte det. 
7. Grädda i 30-35 min. Jag tyckte det lät så länge, så jag började med 20 min, men den behövde 32 min, så 30-35 min stämmer faktiskt.

Serveras gärna ljummen med grädde eller glass till.

Vill man garnera den går det bra också. Man kan smälta 100 g choklad och hälla över kakan. Eller så kan man pudra florsocker över den. Eller så kan man göra som jag har gjort. Nu i Halloween-tider så tyckte jag att det passade med ett spöke. Pumpan fick följa med eftersom det blev över lite sockerpasta från spöket. Har färgat pumpan med vanlig karamellfärg.








Pumpan fick tyvärr inte tänderna som han borde ha, men jag fick hjärnsläpp och kom inte på hur dom ska se ut. Så han fick bara en glad mun. Ett barn ska äta av den ikväll också, så då behöver han ju inte se så skräckinjagande ut, eller hur?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0