Tobleronecupcakes

Idag har jag då gjort sista satsen cupcakes inför fikat ikväll. Och jag ville ha choklad i dom här också, för att det ska bli lika för alla. Men jag ville inte göra dom gamla vanliga. Men så kom jag på att jag har ju en massa Toblerone hemma, så då blev det tobleronecupcakes. Har gjort det här receptet en gång förut, och dom blev goda. Egentligen ska man ha riven toblerone i, men jag tyckte inte det smakade nå då, så nu har jag hackat den i stället. Och, håll i er, jag har använt mig av både vanlig och vit toblerone. Vit choklad är ju så gott, så då blandade jag lite. Och här kommer recpetet:

Tobleronecupcakes ca: 15st

2 st ägg
2 dl socker
2,5 dl mjöl
3 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl varmt kaffe
0,5 dl flytande eller smält margarin
1 dl riven toblerone eller 100-200 g hackad toblerone

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Blanda alla torra ingredienser och vispa ner det i äggsmeten.
4. Vispa ner kaffet och margarinet.
5. Häll till sist ner tobleronen och vispa/rör ihop allt.
6. Fyll formarna till 3/4.
7. Grädda i ca: 12 min. I receptet jag har så står det 8 min, men det tog minst 12 min innan dom var gräddade. Men man kan ju prova sig fram. Det är ju olika på alla ugnar.

Till det här använder jag mig av en vanlig cream cheese-frosting. Recept på det hittar ni här. Men så ville jag ju ändå göra något nytt med dom, men jag ville inte ha smak på frostingen, tror det blir nog maffigt med kaffet och all toblerone i. Så då blev det en ny färg på, den enda jag inte använt än, nämligen svart. Men vad skulle jag ha för strössel då? Då kom jag på att jag hade stjärnströssel hemma, och det måste ju bli jättefint! Svart natthimmel med gula stjärnor. Bra tänkt va?! Tyvärr så blev dom inte så svarta som jag ville, ma behöver nog hela flaskan för att få dom svarta, så det blev grå natthimmel med stjärnor.


Den gråa natthimlen med dom gula stjärnorna.


Ser ni all choklad i? Dom var hur goda som helst, eftersom chokladen fortfarande var småljummen och smält. Mumma säger jag bara!

Sen så måste jag ju visa vilka snygga servettar jag har köpt på DollarStore. Dom passar väl här, inte sant?!


Ser mina eller dom här godare ut?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Himla fina dom blev, var har du köpt det svarta? beställt eller finns sånt också på ÖoB? dom med toblerone måste jag defintivt prova göra, det är ju den godaste chokladen :)

2008-10-03 @ 16:50:42
Postat av: Cilla

oops, glömde skriva namn på förra kommentaren.

2008-10-03 @ 16:54:56
URL: http://idolworld.wordpress.com
Postat av: Lotta

Jag har beställt karamellfärgen på Panduro. Dom har jättemånga färger och aromer. Lite dyra kanske. ÖoB kommer stjärnorna ifrån, men jag tror dom ska sluta med de i Piteå, för det finns inte nå mycket kvar. Synd de..

2008-10-04 @ 10:23:52
URL: http://lottabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0