Havre- och kardemummamuffins

Äntligen är jag igång med baket igen! Känns så himla skönt! Och jag har fått inviga min hushållsassistent som jag fick i julklapp! Och den funkar alldeles utmärkt! Röd och fin är den, och dessutom låter den betydligt mindre än min vanliga elvisp. Nåja, här kommer recept och bilder på nåt nytt jag gjort, och dom blev supergoda! Receptet kommer från DagensMuffin och är gjort av en tjej som heter Maja Modin.


Havre- och kardemummamuffins   ca: 12st

2 st ägg
2 dl socker
50 g smält margarin
3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
1,25 dl filmjölk eller gräddfil

1. Sätt ugnen på 225 grader 
2. Vispa ägg och socker poröst.
3. Tillsätt mjöl, bakpulver och filmjölken.
4. Rör sist ner margarinet.
5. Fyll muffinsformarna till hälften.

Fyllning

1 dl smält margarin
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl socker
2 dl havregryn
1,5-2 tsk kardemumma

Blanda ihop alla ingredienser och tryck ner en dryg tsk i varje muffins.
Grädda i ca 12 minuter.








Förutom att jag fick inviga den här snyggingen ovan, så använde jag mig av guldformar som jag hittade på Lagerhaus i Umeå. Enda nackdelen med dom är att färgen i botten släppte, eller smälte kanske är rätt ord. Så jag skynda mig med att diska ur muffinsplåten, och torka av alla muffinsar på undersidan. Annars har man väl guldfärg överallt. Tänk på det om ni bakar med sånna formar.

Nu ska jag iväg på jobbet och bjuda på nybakade muffins!

Kommentarer
Postat av: Shamandalie

Haha xD

Jaa, jag tycker det är ett ganska roligt spel. Men man måste ha tid med det. Och som sagt, jag spelar det för historien bakom det. Det är lite som en fantasybok nästan :)

För övrigt så ska jag pröva göra dom här muffinsarna! Kardemumma är verkligen gott i bakverk ^^

2009-01-15 @ 20:23:17
URL: http://thisaintyourfairytale.blogspot.com
Postat av: Sommarmoln

Ser supergott ut!

Det ska vi prova i helgen att göra.

2009-01-16 @ 07:43:48
URL: http://sommarmoln.blogg.se/
Postat av: Norbergsblogg

Vilken underbart mysig blogg du har. Fina formar dom ska jag åka in till stan och köpa. Ha en bra fredakväll.

2009-02-06 @ 18:52:16
URL: http://www.norbergsblogg.blogspot.com
Postat av: Mizie

Åh jag har testat de här, blev riktigt gott! Särskillt om man hade extra mycket fyllning =)

2009-03-04 @ 20:01:35
URL: http://mizie.blogg.se/
Postat av: Mizie

Jo, fast anledningen till att man ska äta är ju för att kroppen ska ha energi, d.v.s. ha någonting att bryta ner under löpturen. Springer man långt och äter lite kommer kroppen ju ändå att ta av muskler, äter man mycket kommer kroppen ta av det, men man kommer få håll eftersom att kroppen är tvungen att jobba med maten (och bryta ner den) samtidigt... tror jag, hehe. Men jag ska försöka börja äta lite smått innan, så får jag se hur det funkar =)

2009-03-10 @ 13:25:43
URL: http://mizie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0