Choklad- och jordnötscupcakes

Här kommer äntligen ett helt nytt recept. Har länge velat baka nå med jordnötssmör i, och en kompis hittade dom här åt mig. Receptet har jag tagit från En Smak av Karin, och hon i sin tur har tagit det från en bakbok som heter A piece of cake. Och egentligen heter dom hör muffinsen Peanut butter cupcakes, men eftersom det är en hel del choklad i dom, så döpte jag om dom. Ett mer passande namn tycker jag. Dom blev goda, men väldigt mastiga.

Choklad- och jordnötscupcakes  ca: 12st

3 ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
150 g mörk 70% choklad
2 dl saltade jordnötter

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
3. Smält smöret och blanda i gräddfilen och kaffet.
4. Blanda ihop ägg- och smörblandningen.
5. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner i smeten.
6. Smält chokladen i vattenbad och blanda ner den i smeten.
7. Hacka jordnötterna och varva smet och nötter i muffinsformarna.
8. Fyll formarna till 2/3 med smet.
9. Grädda i mitten av ugnen i ca: 15 min.

Frosting

1 dl mjukt jordnötssmör
3,5 dl florsocker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
150g philadelphiaost
1 msk varmt kaffe

Blanda ihop alla ingredienser till en slät smet.
Bred sen frostingen över muffinsarna.
Garnera med jordnötter.

Jag var lite lat när jag gjorde dom här. Jag hade ingen gräddfil hemma, och orkade inte fara på affärn för att handla. Så, man tager vad man haver. Och vad jag hade hemma var vaniljyoghurt. Så, jag tog 1 dl vaniljyoghurt istället för 1 dl gräddfil och 1 tsk vaniljsocker. Smart va?! Man måste vara lite kreativ ibland.
Sen så hackade jag aldrig jordnötterna, utan jag delade bara på dom så dom inte skulle vara hela.






Kommentarer
Postat av: Cecilia

Dom ser jätte goda ut!



Kommer ihåg när jag gjorde peanutbuttercupcakes andra gången tror jag, och då ville jag prova nåt annat och satte du i nutella som fyllning plus som topping på dom, det blev liite mycket :) Hade dock inga jordnötter i för jag tycker inte så mycket om dom hela, men det kanske smakar bra tillsammans med muffinsarna ändå?



Fina muffinsformar btw, är dom från lagerhaus? Har sett att dom har MASSOR med cupcakes saker där nu, och jag köpte en plastväska där för 10kr med cupcakes på - hur söt som helst!

2009-03-19 @ 20:37:41
URL: http://flamingon.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0