Sockerkaksmuffins med kardemumma

Igår fick jag ett ryck och ville baka några muffins. Hade nämligen i måndags kikat i några bakböcker på stan och såg en sockerkaka med kardemumma i. Så jag tänkte jag skulle pröva det, jag älskar ju kardemumma! Och så köpte jag även nya muffinsformar i måndags, så då fick jag ju användning av dom också.

Sockerkaka med kardemumma  ca: 15st

2 st ägg
2 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
1 dl mjölk
100 g smält margarin

1. Sätt ugnen på 200-225 grader.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Blanda ner alla torra ingredienser.
4. Smält margarinet och blanda med mjölken. Vispa sen ihop det tills smeten är slät.
5. Häll upp i en smörad och bröad sockerkaksform eller fyll muffinsformar till hälften.

Tips: Tänk på att sockerkakssmet sväller mycket, så fyll inte muffinsformarna till mer än hälften, annars riskerar du enorma muffins eller att dom rinner över.
Tänk även på att sockerkassmet är väldigt lös, så gör ni muffins så borde ni antingen använda en muffinsplåt eller dubbla muffinsformar. Eller så tar ni lite mer mjöl och lite mindre mjölk i smeten.



Kommentarer
Postat av: O.o

...Hur länge skall muffinsen vara inne i ugnen?

2012-03-18 @ 15:37:11
Postat av: Lotta

SV: Ca 12 minuter. Kolla när dom börjar se färdiga ut, är du osäker sticker du i dom.

2012-04-03 @ 14:31:08
URL: http://lottabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0