Sirapskakor

Jag lovade ju att jag skulle lägga upp ett recept på sirapskakor/kolakakor, så det är väl bäst jag gör det. Även dessa kakor har flera namn, sirapskakor, kolakakor, till och med knäckkakor tror jag. Men här kommer receptet i alla fall.


Sirapskakor  ca: 70-80 st

200 gr rumsvarmt smör
2 dl socker
2 msk vaniljsocker
2 msk sirap
2 tsk bakpulver
ca 5 dl mjöl

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda ihop alla ingredienser till en deg.
3. Rulla till fingertjocka längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
4. Tryck försiktigt ut rullarna med en gaffel.
5. Grädda i ca 10 minuter. Dom ska vara ganska ljusa i färgen, inte för gyllenbruna.
6. Skär direkt upp längderna till kakor, skär dom på snedden.
7. Låt svalna och njut.


Skär dom mer snett än vad jag har gjort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0