Strassburgare

Farmor brukar alltid baka en sorts avlång kaka med smörkräm emellan som är så himla god! Så veckan innan jag fyllde år var jag till henne för att tigga mig till receptet, så jag kunde baka dom till min födelsedag. Och dom blev lika goda som om hon hade bakat dom själv!

Strassburgare

250 g rumsvarmt smör
1,25 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
5 dl mjöl

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker riktigt pösigt.
3. Tillsätt mjölet, lite i taget, till en smidig deg.
4. Spritsa ut på plåt med bakplåtspapper. (Farmor spritsar långa rader och skär dom i mindre bitar innan gräddning. Själv så spritsade jag ut kaka för kaka.) Använd en avlång sprits. Har du inte det får du använda den mest lämpliga spitsen. Tryck gärna med en gaffel på kakorna så dom blir lite randiga.
5. Grädda i mitten av ugnen 5-8 minuter. Dom ska fortfarande vara ljusa.
6. Låt svalna. Lägg sedan ihop två och två med smörkräm emellan.

Smörkräm

50 g rumsvarmt margarin
75 g florsocker
1 äggula
2 tsk vaniljsocker

1. Vispa ihop äggula och margarin till en slät smet.
2. Vispa ner flor- och vaniljsockret


Kommentarer
Postat av: Linda

Åh, vad de ser goda ut! Barndomsminnen väcks till liv.



Havrerutorna ska gräddas i 10 minuter.



//Linda

2011-11-29 @ 10:26:08
URL: http://www.gottgrisen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0