Muffins med ost och skinka

Har försökt leva lite nyttigare nu sista tiden, så det blir tyvärr inte så mycket bakning. Men då jag hade en hel dag ledig för någon vecka sen så kände jag hur det kliade i bakfingrarna. Vad passar inte bättre då än att baka matmuffins! Sagt och gjort, jag for på affären och handlade lite och sen var det bara att sätta igång. Hur enkelt som helst! Och gott som frukost eller mellanmål.
Jag använde mig av tunn färdigskivad skinka, men jag tror det passar bättre antingen mer mer sån skinka eller typ grovriven/strimlad skinka. Jag vill nog känna lite mer skinkbitar när jag tuggar i muffinsen.
 
 
Muffins med ost och skinka 12st
 
280 g vetemjöl
1 msk bakpulver
½ kryddmått salt
Svartpeppar
100 g skinka
140 g cheddarost, grovt riven
2 st ägg
2,5 dl mjölk
6 msk olja eller 85 g smält, svalnat smör
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda dom torra ingredienserna, skinkan och 100 g av osten i en bunke.
3. Vispa äggen lätt, rör sedan ner mjölk och olja/smör.
4. Rör sedan ner mjölblandningen till allt har blandats väl.
5. Fördela smeten i 12 st stora muffinsformar.
6. Strö över resten av osten på muffinsarna innan du gräddar dom i ugnen i ca 20 minuter.
 
Äts gärna lite halvvarma. Går utmärkt att frysa in och sedan tina i micron.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0