Chokladbollscupcakes

Sökte för ett tag sen upp en massa recept på olika bakverk som innehåller någon form av chokladboll och hittade en uppsjö! Sparade i alla fall några av dom och har hittills hunnit testa ett av dom. Och vilken fullpoängare det blev! Särskilt frostingen blev så underbart kalasgod att jag skulle kunna äta en hel skål med bara frosting! Så jag tackar Sabina för ett jättebra recept och delar med mig av det även här!
 
 
Chokladbollscupcakes ca 12st.
 
100 g mjöl
20 g kakao
140 g socker
1,5 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
En nypa salt
120 ml mjölk
40 g rumsvarmt smör
1 ägg
1 tsk kaffe
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Sätt muffinsformar i en muffinsplåt. Har du ingen muffinsplåt kan man använda dubbla muffinsformar för att dom ska hålla formen bättre.
3. Vispa smöret fluffigt. Tillsätt sedan ägg, mjölk och kaffe och vispa ihop.
4. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt, rör ihop till en jämn smet.
5. Fyll muffinsformarna till max hälften. Grädda mitt i ugnen i 10 min. Ta ut och tryck ner en chokladboll mitt o formen. In med plåten i ugnen igen och grädda klart, ca 5 min. Testa med en tandpetare eller teststicka.
6. Låt muffinsen svalna under bakduk.
 
Chokladbollssmet
 
Gör en chokladbollssmet. Vill du använda ditt eget recept på chokladbollar går det bra, annars gör du mitt som du hittar här.
 
1. Rulla små chokladbollar, dubbelt så många som antalet muffins.
2. När muffinsen har gräddats 10 min tar man ut plåten, trycker ner en chokladboll och gräddar sedan klart muffinsen.
3. Låt sedan muffinsarna svalna helt.
 
Frosting
 
60 g rumsvarmt smör
120 g philadelphiaost
5 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
0,5 dl kakao
50 g smält choklad
1 msk starkt kaffe
 
1. Vispa smör och philadelphiaost fluffigt.
2. Tillsätt de torra ingredienserna och vispa ihop.
3. Vispa sist i den smälta chokladen och kaffet.
4. Fyll en spritspåse med valfri tyll och spritsa muffinsen snyggt.
5. Lägg på en chokladboll på frostingen.
 
Vill man dekorera ytterligare kan man smälta lite choklad och ringla över frostingen, strö över lite kokos och sist sätta dit chokladbollen.
Det blir rätt mycket frosting, så antingen gör man lite mindre än vad receptet säger eller så äter man resterande frosting till glass eller dekorerar andra bakverk med.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0