Hallongrottor

En favorit hos både mannen och ena brorsdottern är just hallongrottor. Skulle man ställa fram en plåt så skulle dom nog tömma den på 10 minuter, inget skämt alltså! Brorsdottern är ett riktigt kakmonster! Och mannen har sina favoriter han helst mumsar på, annars får det nästan vara.
I alla fall så skulle jag vara barnvakt åt detta kakmonster till brorsdotter här före jul, så när jag hade hämtat hem henne från skolan och hon hade gjort både läxor och ätit mellis så hade jag planerat att vi skulle baka hennes favorit, hallongrottor! Det var uppskattat kan jag lova! Och en burk fick hon med sig hem också.
 
 
Hallongrottor ca: 45 st
 
 
250 g rumsvarmt smör
1 tsk bakpulver
1,5 dl socker
1 dl marsanpulver (den kokbara sorten)
4,5 dl mjöl
Hallonsylt
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Sätt alla ingredienser utom sylten i en bunke och knåda ihop till en deg.
3. Rulla kulor och sätt i småkaksformar.
4. Tryck ut en grop i varje boll, jag brukar använda tummen eller en fingerknoge.
5. Skeda upp sylt i groparna.
6. Grädda mitt i ugnen tills dom får lite, lite färg.
7. Låt svalna.
 
 
 
Man kan självklart använda vilken sylt man vill, men här är det hallon som går hem bäst!
Vill man göra det enkelt kan man köpa sylt på tub och squeeza ut, mindre risk för spill om barnen ska vara med och baka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0