Knäck

Inte riktigt säsong för det just nu, men när jag har ångan uppe så publicerar jag allt jag har! Det är ju inte så länge sedan det var jul och då bara måste man ha knäck! Jag har det enklaste receptet ever, knappt så man behöver ett recept faktiskt. Men här kommer det i alla fall.
 
 
Knäck
 
1 dl grädde
1 dl socker
1 dl sirap
 
1. Sätt alla ingredienserna i en lite större kastrull.
2. Låt koka på hög värme till rätt temperatur.
3. Skeda upp i knäckformar och ställ sedan kallt.
4. Ät och njut!
 
Rätt temperatur tänker ni? Vad menar hon då? Det beror helt på hur ni vill ha er knäck.
124-125 grader är perfekt enligt mig, då är dom mjuka men ändå så pass fasta att dom håller formen även när dom står i rumstemperatur. 122-123 grader blir dom lite mjukare. Gillar man hårdare och segare knäck gissar jag på ca 130 grader och vill man ha hård knäck skulle jag satsa på uppemot 140 grader.
Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0