Moccarutor

Smakade en ny sorts kärleksmums för någon vecka sen på jobbet, och  jag blev helt såld! Det är bland det godaste jag smakat i fikaväg, seriöst! Så jag tog receptet och prova göra dom själv. Jag fick inte till dom riktig, men dom blev jättegoda ändå. Hon på jobbet fick den betydligt saftigare, nästan lite kladdig.


Moccarutor

6 dl filmjölk
6 dl socker
150 g smält margarin
8 dl mjöl
3-6 msk kakao
2 msk vaniljsocker
2 tsk salt
3 tsk bikarbonat

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Rör ihop fil och socker.
3. Tillsätt alla torra ingredienser. Vispa ihop.
4. Tillsätt margarinet och vispa till en jämn smet.
5. Häll smeten i en bröad långpanna.
6. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.


Glasyr

150 g smält margarin
3 msk kaffe
3 msk kakao
5 dl florsocker
Strössel

1. Sikta ner kakaon i florsockret för att undvika klumpar.
2. Häll i kaffet i margarinet.
3. Vispa ner florsockerblandningen lite i taget, till en jämn smet.
4. Bred över den avsvalnade kakan. Strö strösser över.
5. Ställ kallt ett tag. Kakan är lättare att skära upp om glasyren har fått stelna lite.


Tog tyvärr ingen bild på kakan, hade alldeles för bråttom att få allt klart. Det blev nämligen titta-på-nyfödd-bebis-kaka! Jag blev faster i förra veckan, så då bakade jag lite till dom nyblivna föräldrarna. Dom hade inget fika hemma, och har man nyss fått barn får man mycket besök. Så jag kände att det var min plikt att baka åt dom. Men som sagt, jag var lite uppspelt så det blev inga kort. Men den ser ju ut som vilken moccaruta som helst, bara att den är betydligt saftigare.

Kommentarer
Postat av: Malin U

Jo, filkakan klår allt! och den håller sig färsk länge!

2009-07-28 @ 14:39:15
URL: http://hejpappa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0