Humletårta

För två veckor sedan så blev min brorsdotter 3 månader. Det ville vi (kanske mest jag) fira, så då gjorde jag en tårta. Har länge velat göra den här tårtan, men det har aldrig passat, förens nu. Så sagt och gjort, jag gjorde den här söta tårtan i form av ett bi eller en humla.




Så här gjorde jag:
Gör en tårtbotten. Jag använde mig av en brödform för att få rätt form på tårtan. Låt den svalna.
Koka i förväg marsanen så den hinner kallna innan det är dags för tårtskapandet.
Dela kakan i tre delar.
Ställ botten på ett tårtfat.
Bred hallonsylt över. Är tårtan mycket torr kan man blanda lite hallonsaft och skvätta över botten innan man brer på sylten.
Lägg på nästa botten.
Bred över marsan.
Lägg på sista botten.
Spackla ca 3/4 av tårtan med hårt vispad grädde (kroppen).
Spackla sista delen med smörkräm (huvudet).



Smörkräm

50 g rumsvarmt margarin
75 g florsocker
1 äggula
2 tsk vaniljsocker

1. Vispa ihop äggula och margarin till en slät smet.
2. Vispa ner flor- och vaniljsockret.

Tips: Smörkrämen kan även användas till småkakor.

Kavla nu ut röd och grön marsipan var för sig.
Skär sedan ca 2,5 cm breda remsor.
Lägg varannan röd och varannan grön remsa. Börja vid huvudet.
När man kommer till rumpan på humlan tar man en stor bit röd eller grön marsipan och täcker hela bakdelen som är kvar. Rumpan på humlan ska alltså inte vara randig.



Av överbliven marsipan gör man ögon, mun, antenner och ben. Klä tandpetare med marsipan för att göra antennerna.
Ansiktet klär man in i brunt strössel. Det kan vara svårt att få det att fastna, men det är bara att använda det man har och trycka fast det. Jag använde mig av en liten slickepott. Men jag hade strössel över hela köket innan jag var klar också, så det är inte det lättaste.
Vingarna gör man av vit choklad.



Vingar

1. Smält chokladen i skål över vattenbad.
2. Häll ut på en plåt med bakplåtspapper på.
3. Låt stelna.
Vingarna får inte bli för tunna, så dom går av då man ska sticka in dom i tårtan sen. Jag gjorde ganska tjocka, men då blev dom lite för tunga och började sloka. Lagom är nog bäst.

När det är dags för servering av tårtan skär man ett snitt i kanten på tårtan, snett inåt. Stick in vingarna.


Kommentarer
Postat av: Lillsnörpa

Helt Otroligt Fin!!! Riktigt bra gjort. Kul med personer som lägger ner tid i det dom gör!



Du kanske skulle gilla bakformarna som jag lottar ut på min blogg, vad vet jag :)

http://lillsnorpa.blogg.se

2009-11-26 @ 14:45:21
URL: http://lillsnorpa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Uppdatera mer! Älskar din blogg!!!

2009-12-13 @ 22:44:19
Postat av: Ing-Marie.

Så söt humletårta.

2010-02-20 @ 11:52:35
URL: http://www.i-m.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0