Kärleksmums

Jag fick i uppdrag att baka något åt Älvsby-Reumatikernas julfest eller vad det då är, och mamma ville att jag skulle baka den "bruna kakan". Hos oss har den aldrig hetat något annat är brun kaka, men för att alla andra ska veta vad det är vi pratar om så är det helt enkelt kärleksmums. Men håll med om att det är en brun kaka! Här kommer receptet i varje fall för er som inte redan har det. Och just ja, vi använder oss aldrig av kokos till den, utan strössel. Mamma brukar använda karamellströssel, men jag hade inte det så det fick bli tuttifrutti i stället.

Kärleksmums  30-35 bitar

2 st ägg
3 dl socker
4,5 dl mjöl
1 msk kakao
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
150 g margarin
1,5 dl mjölk

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Klä en långpanna med bakplåtspapper.
3. Vispa ägg och socker pösigt.
4. Blanda ner mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker.
5. Tillsätt smält margarin och mjölk och vispa ihop allt till en slät smet.
6. Bred ut i långpannan.
7. Grädda i ca: 10 min.
8. Sockra ett bakplåtspapper.
9. När kakan är gräddad ska den tas upp ur långpannan och vändas upp på det sockrade bakplåtspappret. (Sidan som är uppåt när man gräddar den blir alltså botten nu.) Dra försiktigt bort bakplåtspappret, som nu är uppåt (som kakan gräddades i) och lägg en bakduk över. Låt svalna.

Glasyr

ca: 3 hg florsocker
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
4 msk smält margarin
5 msk kallt kaffe

Garnering

Kokos eller strössel

1. Blanda florsocker, kakao och vaniljsocker.
2. Tillsätt kaffet och margarinet och rör ihop till en jämn smet. Detta görs lättast med en elvisp.
3. Glasyren ska inte vara hård, men inte för lös heller. Man får prova sig fram med florsocker tills man får lagom konsistens.
4. Bred glasyren över kakan
5. Garnera med strössel eller kokos.
6. Ställ kakan i frysen en stund. Den blir lättare att skära upp om den är kall och glasyren har stelnat.



Jag brukar skära bort yttersta kanten, rutorna blir finast så. Fast det har jag inte hunnit göra här än. Här har jag precis brett över glasyren och garnerat med tuttifrutti-strössel.




Antingen är min plåt 1 cm för stor eller så är frysen 1 cm för liten. Jag var tvungen att ställa en stol för så att inte fysen skulle stå öppen. Men "alla sätt är bra utom dom dåliga", eller hur var det nu?! 
 

Kommentarer
Postat av: Chatrin

Haha när jag såg stolen tänkte jag att du satt den där så att du inte skulle komma in i kylen och äta upp alla!

2008-12-20 @ 01:09:34
URL: http://minsotatand.blogspot.com/
Postat av: Sandra

aha! Heter den kärleksmums??! Tack! Jag har frågat folk om den bruna kakan men har alltid fått fel recept.

2009-02-15 @ 21:45:00
Postat av: Louise

ska det inte vara 3 msk kakao i kakan????

2012-05-16 @ 20:51:11
Postat av: Lotta

SV: Nej, det ska bara vara 1 msk kakao, både i kaksmeten och i glasyren. Den här kärleksmumsen, eller bruna kakan, ska vara rätt ljus.

2012-06-03 @ 15:43:26
URL: http://lottabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0