Myrstackar

I veckan har jag gjort två satser med myrstackar, en till mig och en till mamma. Tyvärr har jag haft dåligt med tid att hinna skriva nåt här, jag bara jobbar och jobbar och ränner till städer här och där. Men nu är jag hemma en liten stund till, sen måste jag tillbaka på jobbet. Men jag kände att jag borde skriva något, det är så länge sen nu. Men sen så har jag ju inte hunnit baka så mycket heller, eftersom jag aldrig är hemma.

Myrstackar    ca: 50st

1 st söndersmulad sockerkaka
150 g rumsvarmt margarin
2 msk kakao
1 dl arrakpunsch eller 0,5 krm arrakarom
Brunt strössel

Sockerkaka

2 st ägg
2 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g margarin
1 dl mjölk
ströbröd eller kokos

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält margarinet.
3. Smöra en sockerkaksform och bröa den med antingen ströbröd eller kokos. Jag tycker den blir saftigare med kokos, men till myrstackarna använde jag ströbröd, för att få den lite torrare.
4. Vispa ägg och socker vitt och luftigt.
5. Tillsätt alla torra ingredienser. Rör ihop.
6. Tillsätt sist margarin och mjölk, och vispa till en jämn smet.
7. Fyll formen och grädda i ca: 45 minuter.
8. När den är färdiggräddad får den stå en stund innan man vänder upp den på en tallrik.

Låt kakan stå åtminstone till dagen efter innan ni gör myrstackarna. Det gör ingenting om kakan hinner bli lite torr.

1. Smula sönder sockerkakan.
2. Tillsätt margarin, kakao och arrakpunsch. Knåda ihop allt för hand tills allt är välblandat.
3. Rulla bollar som ni sen rullar i brunt strössel.



Trackback
RSS 2.0