Hallonmousse

I helgen var min bror med fru och barn hem till våra föräldrar, och då brukar vi oftast försöka fixa till lite godare middag. Och med god middag menas även att det oftast blir efterrätt. Och så blev det även i helgen. Mammas matgrupp hade gjort hallonmousse på deras sista träff, och det var en efterrätt som föll henne i smaken. Dom lagar GI-mat på deras träffar, och mamma är inte så förtjust i det. Alla efterrätter är fyllda med en massa fet grädde. Men denna gillade hon, så det blev att göra den.



Hallonmousse 4-6 port

300 g hallon
3 st gelatinblad
0,5 dl socker
0,5 dl vatten
2 dl grädde
(4 msk kokosflingor)

1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
2. Koka upp vatten och socker till en genomskinlig sockerlag. Lägg ner gelatinbladen och rör om. Låt svalna.
3. Vispa grädden hårt.
4. Pressa hallonen genom en sil. Detta gör man för att få ut en hallonpuré, utan kärnor.
5. Blanda försiktigt ner hallonpurén och sockerlagen i grädden.
6. Häll upp i efterrättsglas.
(7. Garnera med kokos.)
8. Låt stå kallt tills moussen stelnat.


Vi garnerade med lite vispad grädde istället.

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Hej



Hittade nyss din blogg och är var det mycket smaskens att dregla över ler.



Jag söker personer i dina trakter som är intresserad av att tjäna extra pengar.



Maila mig gärna så förklarar jag mera:

[email protected]

2010-06-29 @ 00:00:41
URL: http://lojrom-vittvin.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0