Kardemummadrömmar

Hittade det här receptet i en Ica-tidning som kom hem i brevlådan för en vecka sen eller två. Jag är lite svag för just kardemumma så det var ett måste att testa dom här. Och eftersom det är nystött kardemumma både doftar det ljuvligt och smakar så mycket mer! Tyckte dom kändes väldigt sockriga, men jag vet inte om det var socker eller för att dom var så spröda. Men nästa gång jag bakar dom ska jag testa att ta lite mindre socker.



Kardemummadrömmar ca 25st

50 g rumsvarmt smör
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemummakärnor
0,5 dl matolja
2 dl mjöl
0,5 tsk hjorthornssalt

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Stötta kardemummakärnorna.
3. Vispa ihop smör, socker, vaniljsocker och kardemumman.
4. Vispa ner oljan lite i taget.
5. Blanda mjöl och hjorthornssalt, rör sedan ner det i degen.
6. Rulla lagom stora bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
7. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.
8. Låt svalna. Njut av goda kakor!
Trackback
RSS 2.0