Triple chocolate dream

Förut har jag bara tittat lite sporadiskt på Halv åtta hos mig, ni vet programmet på 4an där Helge Skoog kommenterar vad tittarna lagar för mat. För någon vecka sen var det en tjej som gjorde den här kakan och jag kände att jag var tvungen att testa den jag också. Och den var verkligen jättegod! Till nästa gång kommer jag nog att ha lite mindre After Eight på kakan, men annars var den helt perfekt!



Triple chocolate dream

Botten

100 g smör
100 g mintchokladplattor 
2 st ägg
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
2,5 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver

Fyllning
200 g cream cheese
100 g mjölkchoklad
2 tsk vaniljsocker

Garnering
150 g
mintchokladkakor

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter.
3. Smält smöret. Smält sedan ner mintchokladplattorna.
4. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan chokladblandningen.
5. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver och rör sedan ner i blandningen i smeten.
6. Häll smeten i formen och grädda i ca 15 minuter.
7. Under tiden kakan gräddas smältar man chokladen till fyllningen i ett vattenbad.
8. Vispa upp cream cheesen tillsammans med vaniljsockret. Tillsätt sedan den smälta chokladen och vispa till en jämn smet.
9. Ta ut kakan ur ugnen och smeta på chokladblandningen jämnt på kakan. Värm den gärna lite i micron först, det blir lättare att smeta ut den då. Sätt in kakan igen i ugnen och grädda i ca 4-5 minuter till.
10. Ta ut kakan och täck toppen med mintkakor, grädda ytterligare några minuter för att kakorna ska smälta och bred sedan ut dem så att de täcker hela toppen.
11. Låt stelna och ta sedan försiktigt bort formens kant.
12. Servera kakan kall som ljummen, gärna med vispad grädde eller bär till.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Ser sjukt smarrig ut!! Bara älskar din blogg, så många bra recept.. =)



Kraaaaam

Sanna

2012-02-20 @ 13:34:39
URL: http://www.krimskramsan.bloggplatsen.se
Postat av: Andreas

Ser grymt gott ut ;)



www.reanytt.se

2012-03-20 @ 12:13:41
URL: http://www.reanytt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0