Smältande goda kakor

Så löd rubriken till dessa kakor som jag hittade i en tidning, Extra, som vi får då och då. Och dom verkade så goda, så jag klippte ut receptet och satte upp det på kylskåpet. Nu, en vecka senare, har jag provat baka dom. Och dom blev riktigt goda! Gjorde bara en halv sats, som jag alltid gör när jag provar något nytt, men jag fick ändå nästan lika många kakor som det stod i receptet man skulle få av en sats. Men jag lägger ut grundreceptet.

Cafécookies ca: 30st

200 g rumsvarmt margarin
2 dl socker
3 dl havregryn
1 dl kokosflingor
3 dl mjöl
1/2 tsk hjorthornssalt
100 g hackad mörk choklad
(100 g hackad mandel)

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa socker och margarin poröst.
3. Blanda ner resten av ingredienserna till en deg. Jag knådade in allt för hand.
4. Rulla köttbullsstora kulor och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
5. Grädda i ca: 12 min.

Jag tyckte dom blev jättegoda, men till nästa gång ska jag nog prova lite mer kokos och margarin. Dom blev inte alls lika snygga som på bilden i tidningen. Där var dom hela och runda. Mina blev gode krackelerade eller vad det nu heter, fulla i stora sprickor. Men det har väl sin tjusning också.


Kommentarer
Postat av: Cattis

Jag har gjort dem här kakorna ett par gånger nu, troligtvis från samma tidningsutklipp som du, men det var morsan som hittade det. Jag försökte göra dem mjölk- och glutenfria vid det senaste försöket, men dem smetade liksom ut sig mycket mer då. Det blev som flarn typ. Jag tror det skulle behöva mer jäsningsmedel och mer av det glutenfria mjölet helt enkelt :) Eller pröva en annan sort. För övrigt så går det lika bra med bakpulver som med hjorthornsalt :P

2008-10-26 @ 18:02:11
URL: http://catrinviklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0