Krämbullar

Jag och en kompis har pratat i säkert två års tid om att vi ska göra två saker, koka palt och göra krämbullar. Idag gjorde jag slag i ena saken, nämligen krämbullarna. Trodde det skulle vara jättesvårt att göra krämbullar, men det är ju busenkelt! Jag har bara bakat med jäst en gång förut, och då gjorde jag matbröd på jobbet. Men nu var jag hemma, helt ensam. Hur skulle det gå? Men det gick bra ändå. Gjorde krämen lite för tjock, så det var svårt att få in i bullarna, Det blev därför kanske lite lite kräm i dom, men jag tror jag lyckades ändå. Dom smakade då inte illa!



Krämbullar ca 15st

2,5 dl mjölk
2 hg margarin
1 pkt jäst
1/4 dl socker
Ca 8 dl vetemjöl

1. Häll sockret i ett glas och smula ner jästen. Jästen kommer att smälta i sockret, så rör om då och då tills det är blandat.
2. Värm mjölken tillsammans med margarinet, så det blir smält.
3. När mjölk- och margarinvätskan är 37 grader (man kollar med lillfingret, kroppsvarmt) häller man ner sockerjästblandningen och rör om.
4. Häll över vätskan i en bunke, om du inte använde så pass stor kastrull att du kan göra degen i den.
5. Nu är det bara att börja röra in mjölet. Man kan börja med 5 dl, och sen ta 1 dl åt gången. Degen är nog hård när du kan ta i den utan att fastna i den.
6. Själp upp degen på bakbord, kanske lite mjölat. Knåda den ordentligt.
7. Dela upp degen på mitten. Dela sedan upp degbitarna på mitten hela tiden, tills du har lagom stora bitar. Rulla dom sedan mot bordet med kupad hand, så du får en fin boll. Dom ska vara ungefär som en palt stor. För er som inte vet hur stor en palt är, så tänk er lite mindre än en tennisboll. Då har ni ganska bra storlek.
8. Lägg bullarna på bakplåtspapper på en plåt. Lägg över en bakduk, och så låter ni dom jäsa i 2h.
9. Sätt ugnen på 250 grader.
10. Grädda dom ca 5min, ni ser ju på färgen när dom är klara.
11. När ni tagit ut dom ur ugnen ska ni spritsa in krämen direkt. Så krämen måste ni ha gjort klar, och satt in i spritsen. Sen är det bara att spritsa in kräm i bullarna tills det börjar komma ut igen.

Vaniljkräm

Jag gjorde det enkelt för mig och köpte Ekströms Marsánsås att koka. Det är bara att läsa på paketet hur man gör. Man kan säkert göra egen kräm om man vill, men det har jag inget recept på.
Jag blandade 4,5dl mjölk, 4 msk socker och 5 msk marsánpulver. Jag gjorde som sagt för tjock kräm, så det räcker nog med 4 msk pulver.
Koka upp krämen någon timme i förväg, så den hinner bli kall.

Garnering

Antingen blandar man florsocker och lite vatten och brer över bullarna.
Eller så penslar man dom med smält margarin och doppar dom i socker.
Garnera vid servering.


Så här ser för tjock kräm ut.


Och så här ser den färdiga krämbullen ut.

Mina är ju betydligt mindre och lite kompaktare än dom man köper, men dom behöver ju inte vara så himla stora heller. Sen så tror jag att vissa har lite kardemumma eller något sånt i. På dom vi köper i affären ibland är det svarta prickar i bullen, och jag tror det är kardemumma. Det kan ju vara något annat också. Men men..

Lycka till med erat krämbullsbak!

Kommentarer
Postat av: Flamingon

va fina dom ser ut! Jag har gjort krämbullar en gång, men dom blev inte så runda och fina som dina. fast goda är dom i alla fall!

2008-09-24 @ 22:54:52
URL: http://www.flamingon.com
Postat av: Malin

Eftersom krämbullar är det enda fika som pappa gillar (verkligen gillar) bakade jag sådana till hans födelsedag en gång!

Dina ser jättesmarriga ut!

2008-09-25 @ 19:03:29
URL: http://hejpappa.webblogg.se/
Postat av: Lotta

Malin: Hur gick det för dig då? Synd bara att jag gjorde för hård kräm, annars hade dom varit ännu godare.

2008-09-26 @ 15:37:42
URL: http://idol2008.wordpress.com
Postat av: Malin

Min kräm blev nog så rinnig, vansinnigt kladdigt, men samtidigt vansinnigt gott! Ett tips: (om du inte redan kommit på det) Man kan frysa in bullarna och sen ta fram och fylla bara några med kräm så har man krämbullar i evigheter!

2008-09-27 @ 18:51:30
URL: http://hejpappa.webblogg.se/
Postat av: Lotta

malin: Ja, men jag fryser ju in dom med kräm i. Man kan väl inte fylla dom med kräm i efterhand? Eller? Men nästa gång jag gör ska jag göra mindre hård deg och mindre hård kräm. Måste nog bli snart igen.

2008-09-28 @ 20:52:38
URL: http://lottabakar.blogg.se/
Postat av: Malin

Jo jag gräddar bullarna först, sen tar jag en sprits eller en sån stor spruta och trycker in krämen i mitten! Så gör dom på konditori varje fall, då kan man se ett litet hål i sidan på bullen!

Åh, nu blev jag sugen på bullar igen!

2008-09-28 @ 22:49:58
URL: http://hejpappa.webblogg.se/
Postat av: Lotta

ja, man spritsar ju in krämen direkt man tagit ut dom från ugnen. Det blir nog svårt att få in krämen då dom har hunnit svalnat och blivit "hårda". Fattar inte riktigt det där du sa om att frysa in dom och sen ta fram dom och bara fylla några med kräm?? jaja... blir storbak i veckan, ska bjuda på cupcakes på blåset på fredag! synd du missar det...

2008-09-29 @ 23:12:07
URL: http://lottabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0