Sverigekaka

Eller Pensionärskaka som den heter i vår familj. En sån bakade jag torsdagkväll och en fredag eftermiddag. Den är supergod och supersaftig! Ett måste för er som inte har smakat den än.


Sverigekaka

3 st ägg
3 dl socker
1 dl hett vatten
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver


1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Blanda ner mjöl och bakpulver.
4. Vispa sist ner vattnet.
5. Smöra och bröa en springform eller sockerkaksform utan "hål".
6. Grädda i mitten av ugnen ca 40 minuter.
7. Låt kakan svalna, dela den sen på mitten (lock och botten).
Tips: Kakans kanter blir saftigare om man bröar med kokos i stället för med ströbröd.


Glasyr

125 g margarin
1 dl mjölk
2 msk vaniljsocker

1. Smält margarinet.
2. Koka margarin och mjölk kraftigt i 30 sekunder.
3. Vispa sedan ner vaniljsockret.
4. Dränk in båda kakhalvorna.

Lägg sedan ihop kakhalvorna igen, och pudra florsocker över.



Bild lånad av Bia.

Kommentarer
Postat av: Bia

Hej! Så trevligt med någon som frågar om lov + länkar till min blogg, när hon lånar ett foto!

Det är jag minsann inte van vid...

Så det är helt OK att du lagt bilden här!



Nu ska jag titta på resten av din blogg!

Mvh/Bia

2009-08-26 @ 17:54:03
URL: http://biaweb.se
Postat av: Bak recept

Fin blogg och trevligt recept. Får testas här i hemmet!

2009-08-30 @ 01:08:18
URL: http://bakrecepten.se
Postat av: Blogg bakrecept

Låter inte så dumt! Får testas här i hemmet.

2009-09-08 @ 17:51:43
URL: http://bakrecepten.se
Postat av: Dante

Nu blev jag juh hungrig. Har nog aldrig sett så mkt gott på samma sida förr =))

2009-09-25 @ 16:59:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0