Kladdkaka med mjölkchokladtryffel

Hittade ett recept i en tidning på jobbet som jag bara var tvungen att prova. Och det gjorde jag fortare än planerat. I fredags blev jag och mamma bjuden på middag hos Johan och Zara, och då lovade jag att jag skulle göra efterrätt. Den blev inte riktigt som den skulle, för vi hade inte riktigt tiden med oss. Tryffeln hann aldrig stelna, men det gör ju ingenting för smaken. Zara gav den högsta betyg, och det är stor att komma från henne då vi pratar kladdkakor. Och vi andra tyckte också att den blev riktigt god. Så den här måste ni bara göra om ni tycker om kladdkaka och en massa slisk!

Kladdkaka med mjölkchokladtryffel

150g margarin
2 st ägg
3 dl socker
2 dl mjöl
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält margarinet.
3. Rör ihop ägg och socker lätt.
4. Tillsätt alla torra ingredienser.
5. Rör sist i margarinet.
6. Smörj och bröa en springform (form med löstagbar kant). Häll i smeten.
7. Grädda i 20-25 minuter. Kakan ska vara kladdig i mitten.
8. Låt svalna till rumstemperatur.
Tips: Ni kan naturligtvis använda er av era egna kladdkakerecept.

Mjölkchokladtryffel

200 g mjölkchoklad
1,5 dl vispgrädde
2 msk magarin
ev 1 msk whiskey

1. Bryt chokladen i bitar i en porslinsskål.
2. Koka upp grädde, margarin och whiskey om ni vill ha det.
3. Häll den varma grädden över chokladen. Rör om tills allt har smält.
4. Ställ kallt en timme.
5. Bred den kalla tryffeln över kakan. Ställ sedan kallt en timme till.

Servera med vispad grädde till.



Kakan fick inte stå den sista timmen i kylen, därför är tryffeln så rinnig.


Så sjukt gott det blev!


Om man gör rätt och har kakan på kylning så tryffeln hinner stelna så är det meningen att man ska ta bort kanten på formen. betydligt lättare att skära kaka då.

Ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna, men jag hade bara mobilen till hands.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0