Clementinpannacotta



Igår var vi bjudna på middag hos mormor och morfar, våfflor stod på middagssedeln! Mycket gott! Och jag har kommit in i en efterrättsperiod nu, efter lång tid av baktorka. Så mamma tipsade om denna efterrätt som dom hade gjort med hennes matgrupp, det är ett GI-recept för alla er GI-are. Den blev god, men den hade väldigt lite clementinsmak. Jag tror att man ska använda sig av koncentrat av saft eller juice istället för saft från clementiner. Tror dom får betydligt bättre smak då. Men här kommer originalreceptet i alla fall.


Clementinpannacotta 4 port

1 vaniljstång
3 st gelatinblad
5 dl grädde
Juice av 2 clementiner (ca 1 dl)
0,5 dl agavesirap (vanlig sirap går lika bra)

1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
2. Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ur fröna.
3. Koka upp grädde, vaniljfrön och vaniljstång. Tillsätt sedan sirapen och clementinsaften.
4. Krama ur gelatinbladen och rör ner dom i blandningen.
5. Ta upp vaniljstången och häll upp gräddblandningen i 4 efterrättsglas. Låt stå kallt tills pannacottan stelnat. Några timmar i kylen eller ca 1 timme i frysen är lagom.


Garnering

2 st gelatinblad
1 clementin
1,5 dl färskpressad apelsinjuice

1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minnuter.
2. Skala clementinen och skär fyra tunna skivor. Lägg skivorna på pannacottan.
3. Koka upp apelsinjuicen. Krama ur gelatinbladen och rör ner dom.
4. Häll gelén över pannacottan. Låt stå kallt minst en timme till.





Jag använde mig av koncentrat från en lättdryck med smak av apelsin och persika till gelén. Jag tog 1 dl koncentrat och 0,5 dl vatten. Ska prova göra den här någon fler gång, fast använda mig av saften från bara 1 clementin och 0,5 dl koncentrat. Tror det blir mycket mer smak på själva pannacottan, för den smakade mest grädde. Tror även att det kan bli riktigt gott med juice/koncentrat av apelsin i pannacottan istället för clementin, mycket mer smak. Men det blir ett senare projekt.
Trackback
RSS 2.0