Saffransdrömmar

Tisdagkväll låg jag och tittade i två julreceptböcker som jag har. Och där hittade jag dessa godsaker! Även dom här drömmar, och med saffran dessutom! Ingen jul utan saffran. Och är man less på de traditionella saffransbröden (bullar och katter) så bara måste ni testa dom här! Ja, även om ni inte är less på bullar såklart!



Saffransdrömmar ca 60st

1 kuvert saffran (0,5g)
1 tsk hett vatten
100 g rumsvarmt smör
2,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 dl matolja
4 dl mjöl
0,5 tsk hjorthornssalt

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Stöt saffran med lite socker i en mortel, häll sedan över vattnet så saffranet löser sig.
3. Vispa smör, socker, vaniljsocker och saffran riktigt pösigt.
4. Vispa ner oljan lite i taget.
5. Blanda mjöl och hjorthornssalt och vispa ihop allt till en smidig deg.
6. Rulla lagom stora kulor. Lägg på plåt med bakplåtspapper.
7. Grädda i 12-15 minuter, de ska inte få färg. Jag gräddade mina i 13 minuter.
8. Låt svalna innan ni mumsar i er kakorna!
Trackback
RSS 2.0