Jultårta

Denna tårtan gjorde jag då jag fyllde år för några dagar sedan. Mastig till tusen men god! Dock vet jag inte riktigt vad som hände med saffransbotten, för den ville aldrig bli färdiggräddada. Jag började fundera om den skulle bli lite kladdkakelik, men det stod ingenting i receptet om det. Jag skriver ut hur jag gjorde. Grundreceptet hittar ni här.
 
 
Jultårta
 
Pepparkakasbotten
 
4 st ägg
3,5 dl socker
100 g smör
2,25 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk pepparkakskrydda
1,5 tsk vaniljsocker
1,5 dl gräddfil
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret
3. Vispa ägg och socker riktigt pösigt.
4. Blanda ner de torra ingredienserna.
5. Blanda ihop gräddfilet med smöret, rör sedan ner det i smeten också.
6. Smörj och bröa en form. Häll upp smeten och grädda i ca 45min, kolla med en sticka om den är klar.
7. Låt svalna helt och dela sedan kakan i två bottnar.
 
Saffransbotten
 
3 st ägg
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
1/4 tsk salt
1 pkt saffran
200 g vit choklad
100 g osaltat smör
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa snabbt ihop ägg och socker
3. Smält smöret med chokladen i vattenbad.
4. Blanda ner alla torra ingredienser i äggsmeten.
5. Blanda sist ner smörchokladen.
6. Smörj och bröa en lika stor form som för pepparkaksbotten.
7. Häll upp smeten och grädda i ca 30 min, eller tills kakan är klar. Kolla med en sticka.
 
Lingonmousse
 
2 dl hemgjord lingonsylt
1 dl gelésocker
3 dl grädde
100 g cream cheese
0,5 dl gräddfil.
 
1. Koka upp sylten med gelésockret. Låt koka en minut. Ställ sedan så sylten får kallna helt.
2. Vispa grädden hårt.
3. Vispa osten och gräddfilet till en jämn smet.
4. Vänd sedan ner lingonsylten och gräddfilsosten i grädden.
5. Bred hälften av lingonmoussen på en pepparkaksbotten. Lägg på saffransbotten och bred på resten av lingonmoussen. Avsluta med en pepparkaksbotten.
 
Tårtan fick stå över natten och dra sig. Sedan vispade jag 5 dl grädde ganska hårt och täckte tårtan med. Garnerade med riven mörk choklad.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0