Lyxig chokladtårta

Jag har ett jobb där det ibland finns tid över till att bland annat baka. Denna gång var det inte jag som stod i köket utan min kollega. Hon hade hittat ett recept på en chokladtårta som hon kände att hon ville testa. Och himmel så god den var! Och mastig! En riktigt chokladbomb! Så gillar ni choklad kommer ni älska den här!
 

Lyxig chokladtårta
 
3 dl socker
4 dl mjöl
2 dl kakao
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
½ krm vaniljpulver
2,5 dl filmjölk
1-2,5 dl starkt kallt kaffe (beroende på hur stark smak av kaffe ni vill ha)
1 dl rapsolja
2 st ägg
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smöra och bröa två lika stora formar, ca 20 cm i diameter.
3. Blanda ihop alla torra ingredienser.
4. Tillsätt sedan övriga ingredienser. Vispa med elvisp i 2 minuter på medelhastighet tills smeten är jämn och klumpfri.
5. Portionera upp smeten i formarna och grädda mitt i ugnen ca 30 minuter.
6. När dom är klara, låt dom vila i formarna 10 minuter innan du stjälper upp dom och låter dom svalna helt på ett galler under bakduk.
 
Chokladsmörkräm
 
5 dl florsocker
2 dl kakao
½ krm vaniljpulver
200 g rumsvarmt smör
1 dl mjölk
 
1. Vispa smöret fluffigt.
2. Blanda de torra ingredienserna i en skål för sig.
3. Vispa ner lite av kakaoblandningen, sedan lite av mjölken. Fortsätt så tills allt är ihopvispat och smörkrämen är jämn och klumpfri.
4. Bred ett ca 2 cm tjock lager av smörkrämen på den ena botten.
5. Lägg på den andra botten och täck tårtan med resten av smörkrämen.
 
 

Kommentarer
Postat av: Bea

Hej såg något recept på tårtbotten med pepparkaks smak men nu hittar jag inte på de receptet hos dig :/

Svar: Hej! Ursäkta det långa uppehållet. Tror nog det är den här du menar --> http://lottabakar.blogg.se/2013/november/jultarta.html Upptäckte att jag hade lagt den under helt fel kategori, men nu ligger den under tårtor!
Lotta

2014-11-27 @ 14:15:35
URL: http://beaviktoria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0