Silviakaka

När vi gick på vår föräldrautbildning så turades vi om att bjuda på fika. Första träffen hade dom blivande föräldrarna som bjöd på fika bakat Silviakaka, något som tydligen gick hem hos mannen min. Så det var ju bara att baka Silviakaka då vi kom hem! Frågade först min mamma om hon hade något recept, vilket hon inte hade. Googlade då runt och fastnade slutligen för ett som jag testade. Resultatet blev supergott och är nu en av mina nya fikafavoriter! Receptet hittade jag inne på Jennys Matblogg.
 
 
Silviakaka
 
6 st ägg
6 dl socker
6 dl mjöl
2 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
3 dl vatten
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smörj och bröa en långpanna eller klä den med bakplåtspapper.
3. vispa ägg och socker pösigt.
4. Rör ner de torra ingredienserna.
5. Tillsätt vattnet och vispa ihop till en slät smet.
6. Häll ut i plåten och grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter.
7. Ta ut och låt svalna.
 
Glasyr
 
200 g smör
8-9 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 st äggulor
1 tsk citronsaft
Kokos eller strössel
 
1. Smält smöret och låt det svalna något.
2. Tillsätt alla ingredienser (förutom kokos) och vispa ihop till en slät smet.
3. Bred ut över kakan och strö kokos eller strössel över.
4. Ställ kakan svalt och skär sedan upp i rutor.
 
 
Ju mer glasyr, desto godare! Eller hur?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0